22 MARS 2024, 10:00

Mycronics division Global Technologies har ingått ett avtal om att förvärva Vanguard Automation, ett företag med huvudkontor i Karlsruhe, Tyskland, som har utvecklat en teknologi och automatiserad utrustning för 3D-mikrotillverkning av optiska kopplingar.

Vanguard Automations expertis är näraliggande och kompletterande till affärsområde die bonding inom division Global Technologies och företagets teknologi möjliggör en framtida gemensam utveckling med affärsområde die bonding. Med detta förvärv kan Mycronic erbjuda ett bredare utbud av die bonding och optiska paketeringslösningar till sina kunder.

”Att bli en del av Mycronic-koncernen utgör en viktig milstolpe för Vanguard Automation i sin strävan att sprida volymproduktion av 3D-nanoprintinglösningar för ledande optiska tillämpningar. Vi ser fram emot att bli en del av Mycronics division Global Technologies och därmed kunna utöka erbjudandet till vår globala kundbas”, säger Thorsten Mayer, VD för Vanguard Automation.

”Megatrender såsom AI, cloud computing och augmented reality spär på efterfrågan på datakraft, vilket leder till större, mer energikrävande datacenter. Vanguard Automations unika lösningar kommer att bidra till att snabba upp optiska kopplingar och samtidigt minska energiförbrukningen”, säger Magnus Marthinsson, Sr VP Global Technologies på Mycronic.

Under 2023 uppgick Vanguard Automations nettoomsättning till 5,2 MEUR. Företaget har 26 anställda.

Transaktionen förväntas slutföras under april 2024 och därefter kommer Vanguard Automation utgöra ett nytt affärsområde inom division Global Technologies.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Marthinsson
Sr VP Global Technologies
E-post: magnus.marthinsson@mycronic.com

Director Investor Relations
E-post: sven.chetkovich@mycronic.com

Informationen i detta pressmeddelande publicerades den 22 mars 2024, klockan 10:00.

Om Mycronic
Mycronic är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför produktionsutrustning med höga krav på precision och flexibilitet till elektronikindustrin. Mycronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och koncernen har dotterbolag i Frankrike, Japan, Kina, Mexiko, Nederländerna, Singapore, Storbritannien, Sydkorea, Tyskland, USA och Vietnam. Mycronic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.mycronic.com